Biografi & årsdagbok

Biografi

Stefan Andersson

Stefan Andersson fick skivkontrakt med Marie Ledin och Record Station 1990 och två år senare kom det stora genombrottet med albumet Emperors day och singeln Catch the moon. Albumet toppade alla listor och gav Stefan en Grammis som ”Årets nykomling” 1992. Därefter följde” Walk right on” och sedan ”Under a low ceilinged sky” med ytterligare en stor hit, ”Anywhere is Paradise”.

1997 släpptes Stefans första album på svenska, och som heter just ”På svenska”. Här finns bla låten ”Välkommen” som blev ledmotivet till Pripps TV-reklam 1998. Och med svenska texter hittade Stefan en ny publik och nya spelplatser. Några intensiva år följde med skivinspelningar och turnéer i Sverige och Europa.

2004, släpptes ”Strangers House” på Zebra Art records.  Här fanns utrymme för konstnärlig frihet och plattan innehåller låtar som ”Baker song” och ”Dear God”.  Året därpå var det dags för Stefans första live-platta, ”En främlings hus”, där tidigare låtar ur repertoaren arrangerades om för kör och stråkar. Skivan spelades in i Annedalskyrkan i Göteborg och konserten har sedan gjorts tillsammans med flera lokala körer i Sverige och Norge.  2007 startades ett sidoprojekt tillsammans med Aleena Gibson som resulterade i plattan Earthly Greetings (EMI) .

2008 tog karriären och låtskrivandet en ny riktning. På båtsemester på Marstrand upplevde Stefan en magisk minut under en guidning på Carlstens fästning.  Historiens vingslag bokstavligen svepte in och Stefan bestämde sig där och då att göra en platta under eget bolag och en föreställning om fångarna som suttit på Carlstens fästning. Det blev succé och lockar tusentals gäster varje sommar.  Marstrandsfånge No 90 Kleist spelas för 12:e året 2019.

Med avstamp i No 90 Kleist har Stefan utvecklat ett unikt koncept där vår svenska historia tolkas genom underhållning. Han har gjort ytterligare fyra historiska album, varav det senaste ”Flygblad över Berlin” släpptes hösten 2018,   Till varje platta har Stefan satt upp föreställningar på olika platser. ”Teaterkungen” om Gustav III, ”Skeppsråttan” om det gamla Göteborg och 2014 tog han steget in på krogscenen med ”Made in China” som nu har spelats i 5 säsonger på Kajskjul 8. Albumet släpptes i januari 2015 och singeln ”Det betyder ingenting” låg på SRs B-lista den våren.

”Flygblad över Berlin”, som reflekterar över Sveriges politiska balansgång under andra världskriget, fortsätter på banan med musik kopplad till berättelser och handling.  Föreställningen hade premiär på Kajskjul 8 i Göteborg 11 januari 2019 och sågs av ca 17.000 gäster. En andra säsong har nypremiär 17/1 2020.

Stefan fick Lasse Dahlqviststipendiet 2010, Jubelfondens visstipendium 2012 och Fred Åkerströmspriset på Västerviks visfestival 2012. 20-årsjubileumet 2012 firades med 4 föreställningar på Lorensbergsteatern i Göteborg samt en liveplatta, med tillhörande cd-bok, ”En Samlad Stefan”.

Årsdagbok

1967

Jag föddes i lejonets tecken den 8 augusti 1967 i Haga/Göteborg och växte upp i Västra Frölunda. Som åttaåring köpte jag med egna pengar en fiol för den astronomiska summan av 350 kronor. Ingen i min familj spelade något instrument, men pappa var aldrig främmande för att vid köksbordet ta ton och sjunga Taube eller Åkerström för sin morgontrötta familj.

1980

Tror att jag var en lovande ung violinist, men bytte mot elgitarr när min gode vän Magnus “Moffa” Törnqvist lockade med en sådan. När draperiet drogs undan på morgonsamlingarna på Tynneredsskolan i Västra Frölunda förvandlades vi till John Lennon och Paul McCartney. Punkt slut! Ingen undgick de finniga tonåringarna som skrek “yeah, yeah yeah”, bättre än originalet – tyckte vi själva.

1982

Började skriva eget material och startade/medverkade i ett otal lokala band med mindre eller ingen framgång alls. Spelade ingen roll – vi hade kul!

1984

Gick ”drift och underhållsteknisk” linje på gymnasiet och fortsatte spela. Min pappa tog i den här perioden livet av sig till följd av alkohol och privata problem. Hans problem blev nu våra. Trots allt så gav han mycket till mig och min familj. Minns honom med värme.

1987

Efter fullgjord lumpen som pjäsman på Lv6 jobbade jag ett tag med förståndshandikappade. Sökte sedan ett jobb på ett tryckeri. Fick jobbet med eget kontor och firmabil. Ett bra jobb, men drömmen om livet som musiker hade stark dragningskraft på mig. Sa därför upp mig och började skriva låtar för att uppfylla min dröm om att få spela in en skiva. För att försörja mig tog jag alla jobb som trubadur jag kunde hitta.

1990

Med nyskrivna sånger satte jag mig på tåget till Stockholm för att besöka de tio största skivbolagen. Låtarna var på engelska och bolagsrepresentanterna kliade sig i huvudet. Det var inte ”inne” med engelska texter. Marie Ledin på Record Station/BMG fattade vad jag höll på med och skrev samma vecka ett kontrakt med mig.

1992

Första singeln ”Fire” släpptes nyårsafton 91/92 och följdes upp med fullängdaren ”Emperors day” och ”Catch the moon”. Plattan blev en jättesuccé och toppade alla listor vilket resulterade i att jag fick en grammis som årets nykomling. Åkte på en oändligt lång turné som slutade några år senare.

1993

Skrev och släppte uppföljaren ”Walk right on” året därpå och hade nu etablerat mig som skiv- och liveartist i Sverige. Började nu också synas och höras runt om i Europa. Turnén fortsatte…

1996

Mitt tredje album “Under a low ceilinged sky” skiljde sig lite från de föregående. Gitarrerna var utbytta mot stråkar och en luftigare inramning. Jag skrev texterna tillsammans med den amerikanske textförfattaren Terry Cox i ett hus i Mollösund på västkusten. ”Anywhere is paradise” blev galjonsfigur för plattan och har sedan dess tolkats av en mängd andra artister.

1997

Det här var året som jag släppte min första platta på svenska. Lika svårt som det var att övertyga skivbolagen om att få göra min första platta på engelska, lika svårt var det att övertala dem om att få göra en på svenska. Men det gick. Plattan ”På svenska” andas svensk visa med latinska förtecken. En av låtarna “Välkommen” kunde höras som ledmotiv till Pripps tv-reklam året 1998. Jag fann en ny publik med det svenska språket och kunde göra visfestivaler och andra typer av spelningar.

1998 – 2004

Semester – barn – hus

2004

“Strangers house” släpptes 2004 efter sju års tystnad. Med denna skiva inledde jag ett samarbete med Valle Erling från Zebra Art Records, ett independentbolag i Göteborg som sätter den konstnärliga friheten högst upp på listan. Resultatet blev låtar som ”Dear God” och ”A Baker song”.

2005

Släppte min första liveplatta, “En främlings hus”. Inspelningen ägde rum i Annedalskyrkan i Göteborg. Jag arrangerade om några utav mina låtar för kör och stråkar. Har spelat denna konsert tillsammans med att antal lokala körer runt om i landet.

2007

Tillsammans med Aleena Gibson bildade jag ”Andersson & Gibson” som ett sidoprojekt och släppte plattan “Earthly Greetings” under EMI:s vingar. Deltog i melodifestivalen och kom typ sist med låten “Anything but you”.

2008

Under en båtsemester till Marstrand besökte jag och min familj Carlstens fästning och fick en guidad tur om dess historia. Blev förälskad i historiken. Tog mig en minut att bestämma mig för att skriva en platta om det som jag varit med om. Läste på historiken, spelade in och släppte cd:n ”No 90 Kleist” våren 2009 på eget bolag. Inspelningen gjordes på Carlstens fästning där allt utspelat sig. Det finns två duetter på plattan – “Den Bohuslänska eskadern” tillsammans med Tomas Von Brömssen och “Flykten från Carlsten” med CajsaStina Åkerström. Satte upp en föreställning ”Marstrandsfånge No 90 Kleist” med mat, dryck, musik och skådespel på fästningen under sommaren/hösten. Samtidigt jobbade jag som morgonpratare på Mix Megapol tillsammans med Anna Spolander.

2009

Året började med en föreställning i Kronhuset, det äldsta huset i Göteborg. Föreställningen gick under namnet ”Stefan Andersson genom historien”, en föreställning som vi tog på turné. Framåt våren/sommaren fortsatte föreställningarna på Marstrand. Har alltid varit intresserad av historia men hade aldrig slagits av tanken att kunna tonsätta den förrän jag ”kastades” in i ”No 90 Kleist”. Nu gick det av bara farten. Under våren/sommaren läste jag på om den historik jag själv är uppvuxen med – Göteborgs. Jag tolkade och tonsatte historierna jag hittade om 16-1800-talets pirater, sjöslag och lotsar från Ostindiska Kompaniet. Tog med mig mina musiker till Skansen Kronan i Göteborg och spelade in plattan ”Skeppsåttan” som släpptes den 6 november 2009. På Ostindiefararen Götheborg satte jag i november upp ”Hönsafest i juletid” tillsammans med SOIC.

2010

Skeppsråttan, som föreställning/skådespel, hade premiär i januari 2010 och spelades under våren/hösten på Kronhuset. Under sommaren tog vi föreställningen med oss ut på turné. Besökte Danmark igen. Framförde ett par av mina visor vid ombord på ostindiefararen Götheborg med den kungliga familjen som gäster i samband med vigseln av kronprinsessan Victoria och Daniel. Skeppet Götheborg låg sedan under sommaren vid Stenpiren där vi gjorde ”Hönsfesten”. Varvade spelningarna på Stenpiren med föreställningar med ”No 90 Kleist” på Marstrand för tredje året i rad. Fantastiskt! Bar samtidigt runt på låtar i huvudet som handlade om en av våra mest omtalade och omdebatterade kungar – Gustav III. Jag hade tidigare spelat in de historiska plattorna i ”rätt” historisk miljö (Carlstens fästning och Skansen Kronan), och för att spela in den kommande plattan om Gustav III i ”rätt” miljö gick tankarna till Stockholms slott. Efter ett ”slumpaktigt” möte med en av de ansvariga på livrustkammaren/Sthlm slott var vi välkomna. Efter fantastiska inspelningsdagar under senhösten tillsammans med mina musiker började ”Teaterkungen” att få rätt musikalisk kostym. Avslutade året med en serie föreställningar på skeppet Götheborg. Sedan åkte jag på semester…

2011

När året startade befann jag mig på semester i Thailand. Flög hem och började jobba med omslag och inlaga till cd-boken ”Teaterkungen” tillsammans med fotografen Marcel Pabst och Mikael ”Fantomen” Selin från Milk kommunikationsbyrå. Nu blev det också klart att fantastiska Sofia Karlsson skulle medverka på duetten “Lyckoamuletten”. Plattan är nu klar och släpps den 16 mars. Den 18 mars har vi premiär med föreställningen ”Teaterkungen” på Livrustkammaren på Stockholms slott. Veckan efter blir det Kronhuset i Göteborg.

2012

20-årsjubileum! 20 år sedan jag fick mitt genombrott med Emperors Day och singeln Catch the moon. Ville fira detta på något sätt. Vi började med fler föreställningar av Teaterkungen på olika orter, en sommar med Kleist på Marstrand och sedan var det dags att ställa till kalas. Gamla och nya musikervänner firade på scen tillsammans med mig och publiken i 4 fullsatta salonger på Lorensbergsteatern. Fantastiskt roligt! Jubileumsföreställningen blev också en film och en samlings-platta. Dubbelcd:n ”En samlad Stefan” sammanfattade det här året och min 20-åriga artistkarriär.

2013

Året startade med ytterligare några föreställningar av Teaterkungen i Göteborg och i Livrustkammaren på Stockholms slott. Gustav III fortsätter att fascinera! En fantastisk sommar på Marstrand tog vid och stackars Kleist fick ta på sig järnkronan på 13 slutsålda föreställningar. Det var 6:e sommaren fångarna väcktes till liv på Carlstens fästning, och responsen vi fick, gör att det blir en sjunde 2014. Under 2013 tog vi också flera nya steg. Jag har föreläst mer än tidigare. Och det har gett mersmak. Vi påbörjade också ett samarbete med Kajskjul 8 i Göteborg och en helt ny föreställning, Made in China började ta form. Först i huvudet, sedan på pappret och i november testade vi den musikaliskt under en rep-helg. Föreställningen börjar i Göteborgs hamn där Ostindiefararen lägger ut, fullastad med framtidstro och äventyrslust men också oro och svåra farväl till dem som lämnas hemma. Vad väntar? Ses vi någonsin igen? 24 januari 2014 sjösätter vi resultatet vid Packhuskajen i Göteborg. Spännande!

2014

24 januari 2014 segladei Made in China in till Packhuskajen i Göteborg. Intresset var överväldigande och vi fick sätta in flera extraföreställningar. 14 fullsatta kvällar fram till april blev det och det bestämdes snabbt  att showen ska återkomma
Våren följdes av en lika fantastisk sommar med Marstrandsfånge No 90 Kleist på Carlstens fästning. I oktober hade vi premiär för Blanche & Blanche på Tjolöholms slott , en utveckling av tidigare års spelningar med mer material om slottet, trakten och människorna där. Under hösten spelades också skivan med musiken ur Made in China in i Stockholm.

2015-2016

2015 började med skivsläpp av Made in China. Singeln ”Det betyder ingenting” gick upp på SR P4:as B-lista under våren och jag spelade den i TV 4 och live på ”Lotta på Liseberg”. Publiken fortsätter att komma och jag är just nu privilgierad med att ha en lång spelperod med Made in China på vintern och ett 20-tal kvällar med No 90 Kleist på Marstrand på somrarna. 2017 blir det 10-årsjubileum av No 90 Kleist!

Teaterkungen spelas fortfarande återkommande i bla Stockholm, Varberg och Torreby slott, varvat med blandspelningar runt om i landet.

De senaste åren har jag också föreläst mer och mer.  ”Men slappna av då – människa”  och ”Rätt kommunikation – en högvinst”  har efterfrågats av både större och mindre grupper hos företag. Det är ett glädjefyllt komplement till mina föreställningar och rena spelningar och jag ser fram emot att kunna fortsätta inspirera och väcka tankar som föreläsare änuu mer framöver.

2017

Året med tre stora jubileum. 25 år sedan jag slog igenom med Catch the moon. 10:e säsongen på Marstrand med No 90 Kleist och 50 år på jorden. Ett magiskt år! Marstrandsfånge No 90 Kleist sålde ut till sista plats under 21 föreställningar och eftersom publiken fortsätter att komma , så kommer vi med glädje tillbaka igen. I tankarna börjar dessutom en ny föreställning ta form och hösten har ägnats åt att skriva låtar och testa manusidéer.

2018

Året inleddes med sjösättingen av femte säsongen av Made in China på Kajskjul 8 i Göteborg. Vi gjorde 12 föreställningar och kände att både den och vi utvecklats för varje år. Dock har vi bestämt oss för att göra en paus med Made in China  till förmån för en nyskriven föreställning ”Flygblad över Berlin”. . Premiär  11 januari 2019 på Kajskjul 8. Föreställningen handlar om Sverige och svenskarna under andra världskriget. Vi får ta del av historiska händelser 1939-1945 och möta både  personer som blint lydde order och de som följde sitt hjärta  Hela våren och sommaren har ägnats åt skivinspelning och skrivande, med undantag av bla Teaterkungen i Varberg 4 dagar i maj. Den fantastiskt vackra Spegelsalen på Varbergs Stadshotell är fn den enda platsen där vi spelar Teaterkungen, och vi är tillbaka 8- 10 november nästa gång. I skrivande stund har vi precis avslutat den elfte, och helt slutsålda, säsongen av Marstrandsfånge No 90 Kleist på Marstrand. Slutarbetet med plattan Flygblad över Berlin pågår intensivt inför releasen i höst. Samtidigt som själva föreställningen tar form inför premiären i januari. Manus, scenografi, kläder m m . Väldigt roligt och väldigt spännande!

2019

Med pirr i magen, mycket glädje och spänning  gick vi upp på scen den 11 januari för premiären på Flygblad över Berlin. En stor kväll med mycket känslor och nyfikenhet på hur den nya föreställningen om andra världskriget skulle tas emot.  Recensionerna från både press och publik blev väldigt positiva och hela säsongen spelades inför fulla salonger. En härlig vår! Under sommaren har vi nu spelat tolfte säsongen av No 90 Kleist. Biljetterna är släppta till den andra säsongen av Flygblad över Berlin som har premiär 17 januari 2020. Hösten ägnas åt att finslipa föreställningen inför säsong två och några mindre spelningar i västra Sverige, samt Teaterkungen i spegelsalen på Varbergs Stadshotell 7, 8 och 9 november.

 

Share This